داستانی از مثنوی معنوی

 

masnavi manavi

 

یک موذن داشت  بس آواز بد                      در میان  کافرستان  بانگ زد

 چند گفتندش  ، مگو بانگ نماز                    که شود جنگ و  عداوتها دراز

 او ستیزه کرد و پس بی احتراز                   گفت در کافرستان  بانگ  نماز

 موذن بد آواز به نصیحت دوستان گوش نکرد و کار خویش به پیش برد ، کافری پرسان پرسان ، با حلوا و هدیه سراغ او آمد :

 شمع و حلوا با چنان جامه لطیف               هدیه آورد و  بیامد  چون  الیف

 پرس پرسان کین موذن گو کجاست            که صلا و بانگ او راحت فزاست

 از او می پرسند که کجای آواز این موذن بد آوا راحت فزاست؟

 دختری دارم لطیف و بس سنی                  آرزو می بود   او را   مومنی

 هیچ این سودا نمی رفت از سرش             پندها   می داد    چندین   کافرش

 در دل  او   مهر ایمان  رسته  بود             همچو مجمر بود این غم ، من چو عود

 هیچ چاره می ندانستم  در آن                    تا فرو خواند این موذن آن اذان

 گفت دختر چیست این مکروه بانگ ؟        که به گوشم آمد این دو چار  دانگ؟

 من همه عمر اینچنین آواز زشت              هیچ نشنیدم در این دیر و کنشت

 خواهرش گفتش که این بانگ اذان           هست  اعلام  و  شعار  مومنان !

 .... دختر باور نمی کند و از دیگران هم پرس و جو می کند که این آواز زشت چیست و چنین می شنود که این آواز مسلمانی است ....

 چون یقین گشتش رخ او زرد شد             از  مسلمانی  دل  او  سرد  شد

 و مرد کافر  شادی کنان می گوید  که با این اذانی که تو دادی من از این پس با خیال راحت خواهم خفت ....

نتیجه گیری تاریخی : از زمان مولوی تا الان چیز زیادی تغییر نکرده !

 

 

دریا٬ آسمون٬ غروب

khazar sun set

 این عکس با عینک آفتابی گرفته شده  نه!... عینک به چشم من نبود به چشم دوربین بود

هدایای غیر منتظره نشست G8

هیچکس انتظار نداشت که "جرج بوش" رئیس جمهور آلوده ساز ترین کشور جهان با پیشنهاد "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان موافقت کند که گروه هشت مذاکراتی را با سازمان ملل متحد درباره جایگزین سازی پروتکل کیوتو در سال 2009 با سندی جدید انجام دهد، ضمن این که این سند محدودیت های شدیدتری درباره خروج گازهای گلخانه ای به اتمسفر نسبت به پروتکل کیوتو را در نظر دارد که همچنان آمریکا آن را امضا نکرده است لینک

بیانیه نهایی نشست، در رابطه با تغییرات آب و هوایی، در بر دارنده تمایل گروهی از کشورهای اروپایی به ریاست آلمان مبنی بر این بود که پراکندگی گازها تا سال 2050 به میزان 50% کاهش یابد. همانطور که دیده شد، بوش موضع پیشین خود را با نظر به عقاید عمومی در داخل آمریکا ملایم نمود که اکنون در آنجا مسئله اکولوژی بیشتر از گذشته مد شده است.

هدیه دیگر قابل توجه در این نشست، در انتظار آفریقا بود. گروه هشت تصمیم گرفت به قاره سیاه برای مبارزه با بیماری های ایدز، مالاریا و سل 60 میلیارد دلار کمک کند. نیمی از این مبلغ را آمریکا و باقی را شش کشور دیگر تخصیص می دهند. روسیه که از نظر مقدار بخشش بدهی های کشورهای آفریقایی پس از ژاپن و فرانسه جایگاه سوم را دارد، سهم کمک خود به آفریقا را تا ماه سپتامبر تعیین می کند لینک

گروه هشت خواستار این شد که اگر ایران نهایتاً از برنامه غنی سازی اورانیوم منصرف نشود، تدابیری آتی در رابطه با این کشور اتخاذ شود. سران کشورها از کره شمالی توقف آزمایش موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را مطالبه نمودند. به سودان هشدار داده شد که یا خارطوم در دارفور خواهد بود و یا باید انتظار تحریم هایی سرکوب کننده را داشته باشد

باید تاکیدی ویژه بر این داشت که هایلیگندام محلی برای پیشرفتی واقعی در مناقشه پیرامون استقرار سیستم دفاع آمریکایی ضد موشکی در اروپا شد که در مدت اخیر روابط روسیه و آمریکا را مخدوش کرده بود. "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه به "جرج بوش" پیشنهاد داد که بجای رادار در چک و ضد موشکی در لهستان، بطور مشترک از ایستگاه راداری گابال در آذربایجان استفاده کنند. این رادار قابلیت تشخیص اجسامی حتی به اندازه توپ فوتبال را در تمامی نیمکره جنوبی دارد. ضدموشکی نیز بعقیده پوتین می تواند در ترکیه و یا عراق مستقر شود "وگرنه پس چرا جنگیدید، حداقل فایده ای داشته باشد".

در روز آخر نشست G8 در هایلیگندام آلمان، می بایست بالن مخالفین جهانی شدن به هوا بلند می شد و ارزیابی آنان از نشست سران را در پلاکاردی بر فراز در می آورد که در آن نوشته شده بود: "شکست". اما خود این کار با شکست روبرو شد، چرا که از لحاظ فنی مشکلاتی بوجود آمدند.لینک

 

 

نکته های زندگی

۱-زندگی ات را همچون یک شگفتی بزی٬نه یک توجیه.

۲- بی هیچ علت خاصی بگذار بهت خوش بگذرد.

۳- در مبارزه ٬ضربه اول را بزن٬ محکم هم بزن.

۴-در روز تولدت درخت بکار.

۵-شادی ها را به فردا نینداز.

۶-خواستار تعالی باش و بهایش را بپرداز.

۷-شجاع باش. حتی اگر قلباْ نیستی ٬ به آن تظاهر کن٬ هیچ کس تفاوتش را نخواهد فهمید.

۸-یک سال وقت بگذار و کتاب مقدست  را آیه به آیه بخوان.

۹-وقتی کسی مشغول تعریف کردن حادثه مهمی است که برایش رخ داده٬با تعریف قصه دیگری درباره خودت ٬ از او پیشی نگیر و صحنه را به واگذار.

۱۰-موسیقی  یاد بگیر.

Life’s little instruction book

Brown, H.Jackson

 

نقش پدر و مادرها در ساختن تصویر ذهنی برای بچه ها

ظاهرا همه قبول داریم که چقدر گفته ها و رفتار ما در ساختن زمینه و تصویر ذهنی برای  بچه ها نقش داره اینکه ما به خودمون، دیگران، محیط اطراف و گل و گیاه و ... چطور نگاه می کنیم خیلی مهمه فکر می کنم به نوعی در سالهای اول زندگی بچه ها دنیا رو از دریچه چشم و ذهن ما می بینند و شاید با خلاقیت خودشون شاخ و برگ می دهند و بهتر یا بدترش می کنند.

 

دیروز یکی از همکاران اومد مرخصی ساعتی بگیره گفت بچه اش مریضه وتب داره توصیه کردم تب رو جدی بگیره و به پزشک مراجعه کنه.پرسیدم چرا صبح که فهمیدی نبردیش؟ گفت تب بر بهش دادم که بیام اداره کارها رو انجام بدم و برم.

گفتم : سلامتی بچه ات واجبتره کارکه دیر نمی شه( واقعا کار اورژانسی هم نداشتیم !)

گفت: اتفاقا بچه صبح چشم هاشو باز کرد گفت :

ماما ایشه گتمه نواولار؟من خستیم آخه!

( مامان سر کار نرو چی میشه؟ آخه من مریضم)

دلم سوخت گفتم : خوب راست گفته.

گفت : من همیشه وقتی بچه از من می خواد که سر کار نیام بهش می گم: نمیشه ! اگه سر کار نرم محبوب منو میزنه!!اونم همیشه می گه : من این محبوب رو می کشم!!

 

حالا من موندم و یه بچه که بخون من تشنه است!